Dziś mamy 3 stycznia 2025, piątek, imieniny obchodzą:
06 listopada 2024

Kompetencje cyfrowe nauczycieli. Nowe projekty

fot. pixabay

fot. pixabay

Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) zakończyło podpisywanie# umów dotyczących wsparcia realizacji przedsięwzięć z Inwestycji „E-kompetencje” w ramach dwóch naborów: dla nauczycieli przedszkolnych oraz dla nauczycieli szkolnych. Ich celem jest podniesienie kompetencji cyfrowych u nauczycieli, aby skuteczniej wprowadzali dzieci i młodzież w świat nowych technologii.

Cyfrowe kompetencje od przedszkola – inwestycja w przyszłość

W przedszkolach treści edukacyjne będą dostosowywane do wieku dzieci, aby kształtować ich odpowiedzialne podejście do mediów cyfrowych, rozwijać umiejętności logicznego i algorytmicznego myślenia oraz promować zasady higieny cyfrowej. Dzięki pięciu nowym projektom ta wizja wkrótce stanie się rzeczywistością:

  • „Liderki i liderzy przedszkolnej edukacji cyfrowej”, projekt Stowarzyszenia Robisz.to
  • „Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego” , projekt Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”
  • „ZDROWO-CYFROWO W PRZEDSZKOLU”, projekt Podkarpackiego Zespołu Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie
  • „Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bielskim, gliwickim, rybnickim i tyskim”, projekt Akademii Humanitas
  • „Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bytomskim, częstochowskim, katowickim i sosnowieckim”, projekt Akademii Humanitas

Tematyka szkoleń obejmie m.in. wykorzystywanie TIK, aktywizację metod kształcenia czy zwiększenie świadomości higieny cyfrowej wśród rodziców. Uczestnicy w swoich lekcjach będą wykorzystywać nowoczesne metody i formy nauczania. Dzięki zdobytym kompetencjom będą mogli jeszcze skuteczniej przekazywać wiedzę najmłodszym, co stworzy solidne fundamenty dla ich dalszej edukacji na poziomie szkolnym.

Wsparcie dla starszych uczniów – kontynuacja edukacji cyfrowej

Edukacja cyfrowa nie kończy się na przedszkolach. Aby dorośli obywatele stali się świadomymi użytkownikami nowych technologii, konieczne jest, aby zdobywali wiedzę na ich temat przez długi czas. Dlatego podejmowane są działania na rzecz szkoleń i rozwoju kompetencji wśród nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. To oni mają bezpośredni wpływ na edukację dzieci w zakresie umiejętności cyfrowych oraz rozpowszechniają wiedzę na temat cyfrowej higieny i bezpieczeństwa wśród rodziców. W ramach dwóch projektów Fundacji Orange „Szkoła jutr@” i „Edukacja na cyfrowo” specjaliści przeszkolą 6 362 nauczycieli.

Szkolenia będą odbywały się w formie stacjonarnej oraz online, a w programie znajdą się m.in.: cyberbezpieczeństwo, cyberprzemoc, higiena cyfrowa, krytyczne myślenie, prawo autorskie oraz sposoby weryfikacji fake newsów.

Podczas spotkań uczestnicy nauczą się, jak organizować lekcje, biorąc pod uwagę poziom nauczania oraz różne metody, które zaangażują uczniów. Będą korzystać z urządzeń, programów, usług internetowych oraz cyfrowych materiałów edukacyjnych. Dodatkowo nauczą się, jak samodzielnie tworzyć materiały edukacyjne, które będą mogli wykorzystywać w codziennej pracy z dziećmi.

Pełną listą umów i więcej informacji o projektach można znaleźć się na stronie CPPC: 

  1.  Nauczyciele szkolni
  2.  Nauczyciele przedszkolni

O Centrum Projektów Polska Cyfrowa

CPPC pomaga organizacjom, instytucjom i firmom realizować projekty finansowane z funduszy Unii Europejskiej. Projekty te mają na celu m.in. zapewnienie dostępu do internetu dla wszystkich obywateli, edukację Polaków w zakresie nowych technologii, digitalizację dorobku kulturalnego i naukowego, a także cyfryzację administracji publicznej, by można było załatwiać wiele spraw online, bez wychodzenia z domu.`

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń artykuł: 1 1

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!


0

Wystarczy kilka składników. Grzaniec doskonały na długie wieczory

Wraz z nadejściem zimowych, #mroźnych i długich wieczorów poszukujemy sposobów na rozgrzanie naszego ciała i poprawę humoru, np. odpoczywając pod ciepłym kocem, na miękkich poduszkach przy dobrej lekturze. Dodatkową przyjemnością jest kubek rozgrzewającego naparu lub grzańca w dłoni. Takie napoje są proste i błyskawiczne w przygotowaniu. Raptem kilka składników, które każdy ma w kuchni wystarczy, by wróciło nam lepsze samopoczucie.

(czytaj więcej)
0

System lokalizacji AML. Nowoczesne technologie służące ratowaniu życia

Rozpoczyna się tworzenie# systemu, który ułatwi służbom ratowniczym dotarcie do osób wzywających pomocy. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) podpisał umowę z Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC), aby wprowadzić nowoczesny system lokalizacji o nazwie AML (Advance Mobile Location). System tworzony we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji, pomoże szybciej i dokładniej znaleźć osoby w potrzebie. Na realizację projektu przeznaczone zostanie prawie 33 miliony złotych. Jego pełne uruchomienie przewidziane jest w 2027 roku.

(czytaj więcej)
0

Noc wigilijna jasna, to stodoła ciasna. Po wieczerzy obserwowano niebo

Na wsi popularne były w dzień wigilijny wróżby# związane z magią urodzaju. Szeroko rozpowszechnionym zwyczajem było kładzenie kawałka opłatka pod każdą miskę z potrawą wigilijną. Jeśli opłatek się przykleił do dna naczynia, oznaczało to urodzaj tej rośliny, z której przygotowana była potrawa. Domownicy każdej potrawy musieli spróbować, gdyż wierzono, że ilu potraw się nie spróbuje, tyle przyjemności omi­nie człowieka w ciągu następnego roku. Zjedzenie każdej z potraw miało z kolei zapewnić urodzaj da­nej rośliny w przyszłym roku.

(czytaj więcej)